mandag 18. mars 2013

Åpen dag på HiOA...

I forrige uke hadde Høgskolen i Oslo og Akershus Åpen Dag for potensielle nye studenter og andre interesserte. Jeg har ingen planer om å begynne å studere igjen med det første, men vi stakk likevel innom for å se på hva Sønnen og hans medstudenter hadde å by på. De arrangerte kunstutstilling og motevisning, og det måtte vi jo få med oss.


Gamle Frydenlund bryggeri - i min grønne ungdom brygget de øl her, nå er det Høgskole. Høgskolen tar ganske stor plass - flere kvartaler nedover i Pilestredet blant annet. Gule plakater og ballonger viser vei. Og sola skinte - man kunne nesten bli forledet til å tro at det var vår. Men det var det ikke.


På Institutt for estetiske fag. Studentene på Kunst og design, med fordypning i kunst og formidling, hadde utstilling. Mange spennende arbeider på vegger og sokler. Mye spennende å se her...


... blant annet en av Sønnens skulpturer. Annepålandet ble både rørt og stolt, såklart.


Og siden dette er en tekstilblogg: Et fint broderi. (Klikk på bildene, så blir de større).

Så var det motevisning, ved studentene med fordypning i produktdesign i tekstil og mote. Spennende og profft, og mye fint. Og litt rart, selvfølgelig, som seg hør og bør på en motevisning. Jeg var jo naturligvis nysgjerrig på om det var noe strikk.

Det var det - ikke så mye, bare to plagg såvidt jeg kunne se, begge for menn. Vi fikk en liste med oversikt over designerne, men både modellene og jeg gikk litt surr i rekkefølgen, så jeg kan dessverre ikke si hvem designeren bak de strikkede kreasjonene var, muligens en mann? Kanskje fremtidens svar på Arne og Carlos, hvem vet?


Strikket shorts - nå også til menn. Vi har jo sett både strikkede og heklede shorts til damer en stund, blant annet er det én i Marius-boka. Nå får gutta også. Syns det var litt stilig.
(Bli ikke distrahert her, damer - det er plagget som er i fokus her, ikke modellen. Husk at motemodeller kun er kleshengere for selve kreasjonen!)


Strikket vest i luftig variant. Jeg har aldri prøvd meg som motefotograf før, så bildene ble så som så, og modellene var lynraske, de forsvant ut til høyre før jeg rakk å fokusere. Men - det var uansett spennende og inspirerende med en dose kultur på en helt vanlig torsdag. Artig å se hva de holder på med på Høgskolen!

Så gikk vi hver til vårt. Det var sånn en vakker dag, med skarp luft og blå himmel over Oslo. Og i Tullins gate passerte jeg følgende viktige, rosa budskap:

 

Ha en beautiful dag!

5 kommentarer:

  1. Så spennende innlegg! Klart du må være superstolt av sønnen! Mens jeg var i arbeid, hadde vi mange turer til Østlandsk Lærerstevne der.
    Sikkert inspirerende å gå rundt og bare nyte.

    Ha en strålende dag! Her snør det på tredje dagen...

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Jeg forstår godt at du er en stolt mamma! Det var en nydelig skulptur. Må være fantastisk å ha sånne evner, og at det finnes skoler der man kan utvikle seg.
    Du hadde en spennende dag, sånn midt i uka. Det gjør seg det.
    Vår skal det jo være, men..Her har vært veldig lite nedbør i hele vinter, men kulden vil ikke slippe taket. Vi må bare smøre oss med tålmodighet.
    Dagen blir som man gjør den til, så da har jeg det bra! Det håper jeg du har også.

    SvarSlett
  3. Dette var gøy å se :D Sønnen er helt klart i nær slekt med Anne på Landet, kreativ og dyktig!!

    Du må komme deg nordover hvis du ikke har vært der. Magisk natur og mennesker som er ganske annerledes enn oss trauste og trege østlendinger ;)

    SvarSlett
  4. Wow, han sønnen din er jo en mester i figurforming! Knallbra gjort!
    Fikk lyst til å begynne på skole igjen, jeg...........

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også du, det hadde vært noe det! Det er så uendelig mange muligheter i dag!

      Slett