tirsdag 21. juli 2009

Svart på hvitt...

Nylig sa vaskemaskinen vår takk for seg, etter mange års trofast tjeneste. Ny maskin ble sporenstreks innkjøpt på Elkjøp. Det er ingen grenser for hvor dårlig service det er på slike stor-butikker. Jeg sier ikke at Elkjøp er verre enn andre, for det har jeg ikke undersøkt nærmere, men dårlig er det. Det går for eksempel ikke an å ringe til butikken der man kjøpte varen - man kommer til et felles sentralbord for alle Elkjøp-butikkene. Ingen kan svare på noe som helst, og systemet er åpenbart for stort til at venstrehånden vet hva høyrehånden gjør.

Man tar ikke bare med seg en vaskemaskin under armen og går - man er nødt til å få den tilkjørt. Til vårt hjørne av verden kjører de på tirsdager. Da vi kjøpte noen møbler i Sverige for et par år siden, ga de beskjed i god tid om dato og klokkeslett for når møblene ville bli levert, og kom presis. Elkjøp ga beskjed om dato, men selv om de ligger bare noen kilometer unna, kunne de ikke angi noe klokkeslett - ikke så enkelt for folk som må ta seg fri fra jobben for å ta imot varene for eksempel.

Vaskemaskinen ble levert på døra klokka åtte i dag morges. Feil maskin, viste det seg da bilen hadde kjørt. Klokka halv ti ringte de fra kundeservice hos Elkjøp og beklaget at de ikke fikk levert noen maskin i dag likevel. De kunne ikke forklare hvorfor - og selvfølgelig kunne de heller ikke forklare hvorfor maskinen allerede var levert likevel. Riktignok feil maskin, men men. Dette problemet kunne de ikke gjøre noe med, så det måtte vi ordne opp i selv.

Siden man ikke kan ringe til Elkjøpbutikken - man kommer bare til sentralbordet og der tar de ikke telefonen, må man møte opp personlig i butikken når den åpner kl ti. Jaja, alt ordnet seg til slutt - ny maskin vil bli levert på torsdag. Vi brukte nesten en hel feriedag på Elkjøps rot. Heldigvis en regnværsdag, i det minste.

Man kan ikke unngå bli imponert over hvor mye klesvask som hoper seg opp på en uke. Hele vaskerommet er fullt av skittentøy, i påvente av at den nye - og riktige - vaskemaskinen skal ankomme. Mens vi venter, leser vi i bruksanvisningen til maskinen som vi fikk i dag. Der står det blant annet å lese:
"Denne vaskemaskinen er ikke beregnet på at små barn eller uføre personer uten tilsyn skal kunne bruke den".

Det er greit å ha det svart på hvitt. Dermed har jeg vel tatt min siste klesvask da... ;-)

6 kommentarer:

  1. Visst är det underligt att man i dagens informationssamhälle inte ens kan komma till tals med butiken utan ska behöva åka fram och tillbaka för att inte tala om hur svårt det är att få tag på personal i själva butikerna ibland. De som finns står i kassan - ibland undrar man om de verkligen vill sälja något. Ibland går vi till en butik som vi vet är totalt hopplös och slår vad om hur lång tid det tar innan någon frågar om vi behöver hjälp, men ibland får vi ge upp till och med det - vi kan ju inte bosätta oss i butiken.

    Hoppas allt ordnar sig nu - även din plannerade "smitning" från tvätteriet

    SvarSlett
  2. Sånt er det verste jeg vet. Jeg blir rasende. Noe lignende skjedde oss da vi skulle kjøpe vaskemaskin til Barnet. To ganger leverte de feil maskin, den tredje gangen kom de med riktig maskin men greide å ødelegge den mens de bar den opp trappen. Sønnen min påsto at jeg hadde stikkflammer stående ut av ørene da jeg sto i butikken og lekset opp. Det går bare ikke an!

    Små barn og uføre personer? Gjelder dårlig rygg tror du? Stiv nakke? Og hva slags tilsyn? Kanskje naboen vil passe på meg mens jeg vasker klær. Tullinger.

    SvarSlett
  3. Hvilken fryktelig service!!! Dessverre har det blitt så med mange näringer, og det kan jo gå an for de som har bil og er noenlunde oppegående, men for eldre og andre som ikke kan komme seg rundt, er det håplöst. Min svigermor skulle flytte for noen år siden og jeg ringte telenor, tok meg 50 minutter för jeg kom frem til et riktig menneske - og det var i fiel avdeling...

    Det er å håpe at når dere endelig får maskinen, så fungerer alt som det skal. Selv om man behöver doktorgrad i teknikk for å kunna anvende den :-)

    SvarSlett
  4. SÅÅÅÅ typisk og SÅÅÅÅ irriterende! Får bare håpe den rette, utvalgt gjør en god vaskejobb da, når en autorisert person får trykket på knappene. Burde kanskje skaffe en sånn jeg også, så blir det andre som må ta vaskeansvar her i huset. Det er visst litt vanskelig å få til ellers ;) Bortskjemte? Å ja da.

    SvarSlett
  5. Forferdelig dårlig. Jeg har opplevd noe av det samme en gang, prøvd å ringe butikken men kom til et felles sentralbord hvor de ikke kunne hjelpe med noe som helst. Hva skal de med en slik sentralbordstyring hvis kundene ikke kan komme i kontakt med den enkelte butikk ? Lite kundevennlig er det:(
    Vi måtte kjøpe både tørketrommel og fryser i år, heldigvis så har vi en tilhenger og kunne får med oss varene på dagen.
    I bruksanvisningen til tørketrommelen stod det det samme som i den til vaskemaskinen din, ikke for barn og uføre uten tilsyn. Så da kan jeg ikke tørke tøy når jeg er alene hjemme! Ha, ha:)

    SvarSlett
  6. Jo større kjeder, dess mindre service....
    Dette var ille!

    Jeg har ringt en helt annen "bedrift" de siste dagene. ;)
    Haukeland sykehus.
    Dette er fordi kneet ikke er blitt så bra som det burde til nå.
    På avd. der har de tlf.tid mellom 9-11. Det er opptatt hele tiden.
    Presis kl. 11 setter de på en tlf.svarer om at de ikke tar tlf. etter 11. Grr...!
    Bestilte time hos fastlegen og han sendte brev til dem i går om at de må fremskynde kontrolltimen min. Håper det hjelper!

    Vi må virkelig stå på og mase for å få noe gjort. Både når vi kjøper vaskemaskiner og når vi vil bli friske....
    Jeg har alltid vært "for snill".
    Det er slutt på det nå!
    Så det så! ;)

    SvarSlett