søndag 16. august 2015

Fargesprakende...


Denne fargesprakende trikoloren ble resultatet av mine forsøk med kaldfarging med grønt kvist og kvas fra naturen. Fra venstre bjørk (som jeg skrev om i forrige innlegg), rogn og gran - dandert på et hespe av ufarget garn, for at fargeprakten virkelig skal komme til sin rett.

Det ble ikke mye å hoppe i taket over akkurat. Man må virkelig konsentrere seg for å se at det er noe farge her i det hele tatt.

Summa summarum: Kaldfarging gir - med få unntak - lyse pasteller. Jeg vil tippe at den kalde sommeren med kjølige netter og lite sol også har en finger med i spillet her.

Vi tar en nærmere titt:


Fargeforsøk 2: ROGNEBLADER





Jeg gjorde med rogna som med bjørka. Den stod også tre uker i juli.
Eneste forskjellen var at det luktet skikkelig råttent av rogna etter tre uker.

Garnet ligger i midten på det øverste bildet.
Det skulle blitt gult, sto det i boka. Og det kan man vel nesten si at det ble - om man legger godviljen til. Så lysegult at det nesten ikke synes. NESTEN INGENTING kaller vi denne stillferdige fargen, som også står i fare for å bli overfarget med noe mer spennende. Terningkast 2 her også.

Men - med litt mer sol og varme innbiller jeg meg at dette kunne ha blitt til noe. Kanskje verdt et nytt forsøk neste år, men litt tidligere i sesongen?


Fargeforsøk 3: GRANSKUDD





Grana stod også i tre uker. Den skulle bli vakkert lysegrønn, stod det i boka. Det ble den i grunnen ikke. Grana ligger til høyre på øverste bildet. Akk ja, sann. Garnet må hete BOMSKUDD - terningkast 1.

Temmelig nedslående så langt, altså. Men Annepålandet gir ikke opp. Som jeg skrev i forrige innlegg, hadde jeg syv krukker på gang i juli. Dette var de tre grønne. Resten kommer i neste innlegg. Det gikk bedre etter hvert, nemlig.


Ha en fin og fargerik søndag!

12 kommentarer:

  1. Jeg har også hatt fryktelig lyst til å prøve å farge garn, med kaldfarging. Men jeg tenkte som så, at for at det skal gi noe farge, må det nok litt mere sol til enn det det har vært hjemme i år. Så da får jeg heller vente til neste år :-) I mens jeg venter, har jeg kjempelyst til å få tak i en håndtein og prøve å spinne mitt eget garn. Du veit ikke tilfeldigvis om hvor jeg kan få tak i ull og håndtein?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har dessverre ikke noe greie på spinning, men du kan jo starte med Spinnvilt, som selger ull og utstyr. Og Tante Ull - som har både blogg og podcast:
      http://www.spinnvilt.no/
      http://tanteull.com/

      Slett
  2. Så utrolig gøy å lese om Anne!!! Sylting får en hel annen dimensjon nå :-) Gleder meg til å følge dette videre!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt klart! Suppekoking blir heller aldri mer det samme - mer om det siden. Og skogsturer - kan ikke gå i skogen mer uten å titte etter noe som kan farges, hehe ;-)

      Slett
  3. Fargesprakende trio! Hihi! Du kan få sagt det.

    SvarSlett
  4. Kjedelig at det ikke ga mer farge da!
    Gleder meg til å se resultatet av de andre.

    Ønsker deg en flott farge- og strikkedag :)

    SvarSlett
  5. Blir skikkelig spennende dette. Beundrer deg som går i gang og prøver. Ha en fin søndagskveld.
    Liv V.

    SvarSlett
    Svar
    1. Er så nysgjerrig vettu - og liker å samle på kvist og kvas og få noe ut av det :-)

      Slett
  6. Dette har jeg ikke hørt om før. Artig å prøve seg fram da. Litt lite farge av akkurat dette da.
    klem

    SvarSlett
  7. Mine ble veldig fargerike. Noen ordentlige, noen med litt konditorfargejuks:D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Martine - så spennende. Har du blogget om det? Jeg kan ikke finne bloggen din når jeg klikker på navnet ditt her....

      Slett
  8. Glasene ser veldig godt og garnet er super pastell farger. I alle fall moro... eller... jeg har i glaset
    bære fra Aronia jo visst med brennevin og sukkar... nest gang jeg lege bærer med ull :-))
    Gleder meg å høre mer fra dine herlige ull glaser ... ha en riktig god uke fortsatt.
    Klem

    SvarSlett