søndag 21. desember 2014

Jeg fant, jeg fant, sa Askeladden...


Da de hadde kommet et stykke på veien, fant Askeladden noe på bakken.
«Jeg fant, jeg fant!» ropte han.
«Hva fant du nå da?» spurte brødrene.
«Jeg fant en vott,» sa han.

(Litt fritt etter «Prinsessen som ingen kunne målbinde» fra Asbjørnsenog Moe)


Vi som vokste opp før polvotten, husker godt de enkle, grå ullvottene – som gjerne ble tovet og tykke og formet seg etter hånden i bruk. I Vottelaugets nye bok, "Flere votter fra Eventyrskogen", som jeg skrev om her, har jeg med en oppskrift på de helt enkle basisvottene som alle kan få til å strikke, som kan varieres i det uendelige, og som kan brukes til alt. "Askeladden" heter votten. 

Askeladden er en basisvott av enkleste sort, med tommelkile og god passform. Høyre og venstre vott er like, og kan brukes om hverandre. Størrelsen kan lett justeres ved å bytte ut garn, pinner og/eller strikkefasthet. Varier med striper, latviske fletter, rille- og rullekanter, knapper, broderier eller annen pynt. Dette er et utmerket restegarnsprosjekt – og er en fin vott å starte med om du ikke har strikket votter før.  


Flere i Vottelauget har strikket Askeladden. Bare fantasien setter grenser!

E-boka med Askeladden og seks andre vottemønstre får du kjøpt her. Jeg har lyst til å strikke alle sammen - nå gjelder det bare å ordne køen.

Her i huset er det bursdag og familieselskap i dag. Dattera er syk, bikkja er syk, men det blir jul allikevel, det er jeg sikker på. Ha en riktig fin søndagsettermiddag!

6 kommentarer:

  1. Først god bedring til Dattera og Tinka. Uff og uff, får håpe det er vintervirus som går fort over.
    Grattis til den som har bursdag på solsnudagen!
    Mange flotte votter i Eventyrskogen. Tror jeg satser på Askeladden. Herlig å strikke tomler på den måten du har gjort det.
    Ha en fin feiring idag.

    SvarSlett
  2. Jeg husker nok de vottene du beskriver. Et fint knippe som er samla på bildet. Ønsker god bedring i huset og riktig god jul!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Det enkleste er som regel det beste!!!
    Disse var fine, og jeg elsker ting som kan varieres. Og det beste er vel at strikker man to, så har man et par. Jeg kan aldri glemme mine første votter, i selbustrikk ( mye jobb ) der jeg strikket to venstrevotter. Og måtte altså strikke to et par til, høyrevotter, selvfølgelig. Da var jeg forsynt med selbustrikk for en stund.
    Det er mye sykdom ute å går. Du vet, i julestria har man ikke tid til å tenke på seg selv, og da rammes man fort av en eller annen basill. Jeg har tatt forhåndsregler i år, og tatt meg en ekstra uke fri ( for å samle krefter ) så nå er det kun i dag og i morgen igjen på jobb, så er det fri til over nyttår. Herlig. Skal bare strikke!!!!
    D
    God bedring til to og firbente i heimen. Og god jul. Klem

    SvarSlett
  4. Disse er så fine! Jeg lurte på om det er Det enkleste er ofte det beste-vottene? Hvis det ikke er det, kommer den nye forbedrede oppskriften snart siden den ikke er å finne lenger? God bedring til de syke:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er n e s t e n de samme vottene. Disse har litt bedre passform, og oppskriften er litt mer nøyaktig. Men grovt sett samme sak!

      Slett
  5. Gratulere med dagen som var og ønsker god bedring... hurtig bedring... selvfølgelig. Jul venter!
    Fine votter, kanskje jeg prøver... det blir kald og jeg bruker med tove :-)) Nå vi har vinden blåser og regnvær... egentlig det vil julesnø... I morgen vi pynter juletre og gås er plukkt. Ha det riktig fint. God jul deg og dine. Klem fra Viola

    SvarSlett