mandag 21. juli 2014

Valmuerød...



Nok en het og summende dag i hagen. Selv springvannet ble litt slapt i varmen. Det ser lovende ut fremover også - ikke ofte vi ser en sånn enstemmig samling med soler:



I forrige uke var vi på ferie i Finland. Jeg ble nesten forferdet over hvor lite jeg faktisk visste om vår nest nærmeste nabo i øst. Med Sverige og Danmark har vi felles historie, men Finland er liksom så langt borte. Men vi har faktisk over 73 mil felles grense der oppe i det høye nord. (mer om riksgrensa her - greit å holde hjernen i trim og lære noe nytt i sommervarmen!).

Finland forbindes først og fremst med god design. Alle kaféer og restauranter hadde kaffekopper fra Iittala, Marimekko eller Arabia. Ja, selv på hotellbadet vårt var det finske designglass - disse, av Aino Aalto.

Så hva bragte man med seg hjem fra denne overflod av lekkert design? På forhånd hadde jeg bestemt at jeg ikke skulle kjøpe noe - jeg har allerede mer enn nok ting, men det holdt jo ikke.


I år fyller Marimekkos Unikko-design 50 år. Så da ble det noen Unikko kaffekopper. De er herved testet og godkjent - perfekte til frokostkaffe i sommersol! Jeg har alltid likt dette mønsteret. Vi lærte forresten at det ikke heter MariMEKKo, slik de fleste uttaler det her, men MArimekko, med trykk på første stavelse.

Unikko er finsk for valmue. Det finnes snart ikke den ting som ikke kan fås med valmuemønsteret på. Det begynte med tekstiler. I 1964 kunngjorde Marimekkos grunnlegger, Armi Ratia, at Marimekko aldri ville trykke et blomstermønster. Blomster skulle bare blomstre i naturen, mente hun. Designer Maija Isola nektet å lystre sjefens ordre, og i protest skapte hun en hel kolleksjon av blomstermønstre - en av dem var Unikko. Heldigvis tente sjefen på idéen - og resten er historie.

Ha en riktig fin mandag!

9 kommentarer:

  1. Heldiggrisen dom har vært i Finland, Nordens designhovedstad nr 1. Min drøm er å komme dit en dag, og vasse i lekkert design. Og jeg er jo en av dem som elsker MArimekko!
    Vi solgte det i butikken i flere år, og ble bedt med på en utstilling de hadde i Oslo for noen år siden. Vi hadde egen guide , og avsluttet dagen hos ARt Interiør på Hoff hovedgård der vi spiste god mat, og der de hadde moteshow til Finsk Jazzmusikk. Det var så morro. Hele turen endte i en kjempeinfluensa, men det var det jaggu verdt!
    Og jeg har visst litt av hvert med MArimekko mønster på, jeg også.......kremt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tenkte på deg da jeg var der, vet jo at du er så glad i Marimekko - og de hadde samme kaffekopper som deg (som jeg har sett på bloggen din) på hotellet der vi bodde :-)
      Du ville lidd valgets kvaler, Sylvia, det var så mye flott (og dyrt) å velge i!

      Slett
  2. Utrolig flott sommer vi har i år ja og superfine kopper <3. God sommer videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Supergode kopper å drikke av også, det er viktig :-)

      Slett
  3. Jeg kommer gjerne og tar en kaffe i sommerhagen din :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hjertelig velkommen, men da må vi forte oss, for alt er i ferd med å tørke bort...

      Slett
  4. Takk for ny lærdom om Marimekko! Unikko er et herlig mønster, jeg har ikke så mye av det (bare eggeglass og servietter), men finsk design er flott. Jeg har Aino Alto-glassene på ønskelista, de er så delikate, særlig de blå! Og så er det jo Mummikoppene fra Iittala, de har jeg en del av. Og Mariskåler ... Når man tenker etter er i grunnen finsk design nokså nærværende i norske hjem :D

    SvarSlett
  5. Marimekko er mitt favoritt også. Speciellt Siirtolapuutarha - tekstiler.
    Finlayson tekstiler er også mina favoritter. Og så som Hulde - Mumikoppene er vackra.
    Nu var det også Tove Janssons 100 års jubileum.
    Se vennligst:
    http://www.tove100.fi/

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, vi fikk med oss en jbileumsutstilling for Tove Janssons 100 års jubileu - på Atheneum :-)

      Slett