tirsdag 8. juli 2014

T-baneluer...

Jeg har reist med T-banen igjen. Stusselige greier. Godt man kan strikke! På T-banen passer det best å strikke små, ensfargede ting på rundpinne. Det gjelder å ta minst mulig plass, ikke dulte borti sidemannen, ikke miste strikkepinnene på gulvet, ikke strikke vanskelige mønstre som krever telling eller oppskrifter. Altså luer. Disse små luene ble til på T-banen:


Begge er strikket i Drops Merino Extra Fine i #16 Lys rosa på pinne 3,5. Jeg la opp 100 masker på begge, og brukte ca 65 gram garn på hver.
Den til venstre er Litlo & Kalens "Hue med vri", som jeg har strikket flere ganger før. Veldig kjekk og grei oppskrift, og fin lue. Jeg la til en liten dært i toppen - med knute.
Den til høyre er strikket etter min egen oppskrift - sånn ca på samme måte som denne. Det er en helt enkel og grei ribbelue.

Det er barneluer, dette, og de skal sendes hit (og et innlegg til om saken her). Herved oppfordres dere alle til å strikke en ting eller flere til juleflyet!

Ha en fin sommerdag!

7 kommentarer:

  1. Så utrolig fine de ble! Den fargen er så fin synes jeg, og baby merino gjør seg jo veldig bra i prosjekter med litt struktur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, et veldig fint garn til luer, siden det ikke klør. Ellers er jeg ikke så veldig glad i det, men alt til sitt bruk. Perfekt til barneluer, i hvert fall :-)

      Slett
  2. De var herlige! Jeg har samlet en del som skal med juleflyet jeg også. Gjør godt for hele meg at jeg kan få være med på noe så bra.
    Vi har tilbrakt de siste dagene på sykehus, min mann som pasient og jeg på hotelldelen. I 32-33 gr. !!!! Det er bordvifter på alle pasientrommene, men ikke på mitt rom. Jeg er sikkert i koma fra jeg flater ut om kvelden, sover veldig godt. Hehe.
    Ha det fint. Hilsen Liv.

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff da, ønsker god bedring og håper det går bra med pasienten!
      33 gr er litt for varmt når man er nødt til å holde seg innomhus. Håper noen skaffer en vifte til deg også!

      Slett
  3. Åh, takk! For både blogginnlegg om juleflyet og linker og luestrikk :) Supersøte luer ble det også!

    SvarSlett
  4. Nydelige luer, og veldig kjekt med litt t-banestrikk ja:)

    SvarSlett
  5. Flotte luer i flotte farger! Tror eg må prøve meg på den til høyre også ein vakker dag :)

    SvarSlett