søndag 20. juli 2014

Lavendelblå...


Er det noe jeg virkelig kunne tenkt meg å hatt her i verden, så er det en lavendelåker.


Det har jeg ikke - men jeg har et lavendelbed. Det er ikke så stort, en kvadratmeter eller to omtrent, men akkurat nå er det full fres der. I går var det varmt og vindstille, og jeg overdriver ikke når jeg sier at det var minst femti humler og bier i aktivitet i det lille bedet samtidig - pluss en sommerfugl eller tre.


Da var det bare å ta med seg stolen og slå seg ned og vente. Humler og bier er travle skapninger - de surrer rundt i rasende fart og er nesten umulige å fange med kameraet. De er ikke samarbeidsvillige i det hele tatt. Beste metoden er å fokusere på én blomst, sitte klar, og vente til det kommer en humle akkurat der. Og det gjør det jo rett som det er.


Da gjelder det å være kjapp på avtrekkeren. For - svusj - er humla, eller bia, eller hva det nå er, fløyet videre til neste blomst. Og før du rekker å fokusere der, er den fløyet videre - og så videre, og så videre.


Akk ja, sann, det er ikke lett. Har du prøvd å fokusere på en bie noen gang? Nesten umulig - den er så hårete og uklar i strukturen at kameraet ikke skjønner hva det skal fokusere på. Man må ta ganske mange bilder...


Oregano er like populært - det er et summende liv her også.


Det er først når man begynner å ta bilder at man ser hvor forskjellige de er, disse summedyrene. Så mange forskjellige slag! Visste du for eksempel at det er hele 34 forskjellige humlearter i Norge? Og det er bare humlene - i tillegg kommer bier og veps og alle andre slags skapninger som surrer rundt i urtebedet mitt. En gang jeg var i Botanisk Hage i Oslo, fikk jeg denne fine plakaten om humler - aldeles gratis! Den henger på veggen.

Det kjekke med lavendel og oregano, er at de trenger hverken å gjødsles eller vannes - de blomstrer like vakkert uansett. Det passer jo utmerket med mitt ambisjonsnivå i hagen.

Og forresten så burde det vært duft til dette blogginnlegget. Med lavendel, oregano og sitrontimian.


Lavendel i solnedgang. Og når solen går ned, tar kaprifolen over - den dufter helst om natten. Og så kommer padda frem - den er her i år også. Det hører sommeren til.

Ha en finfin søndag!

8 kommentarer:

  1. Hei på deg!
    Nydelige bilder og en herlig skildring av sommeren i et nøtteskall. Det er bra vær nå, sier de fleste. Men nå måtte vi gamle krype til korset, eller innomhus heter det vel. Nesten 30 varme, og en like varm vind (blir det 60 tilsammen ?!! Føles sånn!) som bestemte seg for å herpe markisa vår. Den måtte rulles inn, og da var det slutt på utelivet for noen timer. Nå har vi skalket alle luker og satt på vifter. Det er en måte å gjøre det på, sånn at vi står han av denne gangen også. Hehe. Er vel egentlig et nytt luksusproblem i "vårt lille land", dette med været.
    Uansett, vi nyter vel hver en dag? Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det er minst 60 her også - veldig varmt! Når det er helt vindstille, blir det hett - da trekker jeg innomhus og lager gjennomtrekk med alle dører og vinduer åpne. Og du har helt rett - det er et luksusproblem, det kan vi leve med :-) Har strikket meg en ulljakke, og fikk nesten heteslag da jeg skulle prøve den på...
      Her er det knallblå himmel i dag - det er bare å nyte de få ukene det varer! Ha en fortsatt fin søndag, Liv!

      Slett
  2. Utrolig vakre bilder Anne, med så fine detaljer og summende humler. De er, etter hva jeg har lest, viktig å stelle godt med så de ikke forsvinner -så jeg syntes du bare skal fortsette å la det vakre lavendelbedet ditt vokse videre, så det blir en åker til slutt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg slår et slag for bier og humler! Livet her på jord henger i en tynn tråd om de skulle dø ut. Men det går visst bedre med biene nå, har jeg hørt - heldigvis :-)

      Slett
  3. Takk i like måte! Her er det lav aktivitet i dag, det er så varmt. Men deilig også - med full sol og lavendel i full blomst :-)

    SvarSlett
  4. Jeg er også veldig glad i lavendel, men må ta dem inn om vinteren.

    SvarSlett
    Svar
    1. De skulle ikke overlevd her heller, om de skulle fulgt boka. Tror det er en H3-plante, mens jeg bor i en H5-sone. Men lavendelen kunne ikke lese, og nå har den grodd her i minst ti år. Det er det som er så morsomt med hage - rett som det er får man seg en overraskelse... ;-)

      Slett
  5. Så vakre bilder! Og flott med alle humler og bier. Jeg mener å ha lest at det blir stadig færre av dem, men med lavendelbedet ditt ser det ut til at du gjør ditt for å holde bestanden oppe! Du spurte om jeg var alene på tur til Edinburgh, og det stemmer. Jeg kunne fått reisefølge senere på sommeren, men hadde lyst til å dra litt tidlig. Og det ga faktisk mersmak! Kos deg videre i sommersol og humlesurr og deilige dufter :)

    SvarSlett