torsdag 4. juni 2015

Viola...


Jeg skal ikke skryte på meg å ha noen mønsterhage, akkurat.


Men fiolene, de blomstrer. 


Du vet, sånne små stemorsblomster som man kjøper i potter om våren. 
Eller kanskje det heter fioler, ikke vet jeg. Hver vår kjøper jeg noen, og setter pottene i hagen.


Så frøer de seg, og dukker opp, overraskende, som andre- og tredjegenerasjonsfioler, 
både her og der. 


Bitte-bittesmå er de. Ulike, men likevel i slekt, som søsken.


Under den blå benken,


og innimellom skiferhellene. Løvetann og fioer, de trives her hos meg.

De bryr seg ikke om at våren er kald og våt, de blomstrer like lystig uansett. 
De er en hageeiers store trøst.

Ha en finfin dag!

7 kommentarer:

  1. Ja, hva skulle vi gjort uten stemoren? Denne kalde våren tar visst aldri slutt.
    Jeg har satt en rundstykkedeig, og nå får det bare regne og blåse så mye det vil.

    God dag til deg også!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Denne sorten stemor er unik. Jeg kjøpte en liten skål med denne blomsten i starten av mai. Plantet de over i en større krukke og der har de kosa seg. De bryr seg ikke om temperatur, nedbør eller vind, bare om å glede seg over livet. Står der og "skinner" mens andre lar seg knekke. De gir meg noe hver dag, for ubevisst smiler jeg "tilbake" og kjenner en god følelse.
    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  3. De er så nydelige -så koselig at de bare dukker opp å litt uventede steder i hagen! :-)
    God søndag til deg!

    SvarSlett
  4. Ja, disse er villige og vakre, synes jeg! Jeg er litt svak for stemor og alt som likner! Og som Ingunn sier, så er det godt vi har så hardføre blomster, vi som har et sånt kaldt klima! Ønsker deg en god og varm sommer! Klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  5. Hyggelig...fantastiske fioler - Viola - og de blomstre lenge og utholdende.
    Hvert år jeg har dem foran døren i store potter. Det er så vakre farger :-))
    Hilsen til deg.
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  6. Så herlig med fioler som dukker opp… Ha en herlig helg!

    SvarSlett