lørdag 18. april 2015

Vil du se min lille have...

Det er vår i luften - sola skinner, fuglene kvitrer og snart er hagesesongen i gang igjen.

Vil du se min lille hage?
Dette er bilder fra i fjor. Beste hagesesongen på mange, mange år - med lang sommer, mye sol og varme og stor avling. Det var en riktig drømmesommer.


Vi begynte å høste allerede i mai, mens bjørka var lysegrønn.

Bildene kommer i litt tilfeldig orden, så den som har god greie på planter og vekster og høsting og sånt, vil kanskje stusse over rekkefølgen her. Men vi ser litt stort på det - det viktigste er hagegleden, folkens!


Allerede tidlig i mai høstet vi ruccola, mizunakål og spinat i varmebenk ved husveggen. Pluss massevis av brennesle - små, fine skudd som vokste ivrig rundt omkring. Man trenger ikke akkurat en hage for å dyrke brennesle, men det er fint å ha alt på ett sted.


Rett over 17. mai var det tid for å høste rabarbra og gressløk.


Men nå skal vi gå til selve kjøkkenhagen. Først tar vi opp den smale traktorveien bak låven, forbi hestehagen.


Der blomstret smørblomst, storkenebb og alle markens markblomster så det riktig sprutet i juni. Reneste Bakkebygrenda-idyllen bak nettingen her, og bakenfor ruslet hestene i halvskyggen under bjørkene.


Litt oppi bakken tar vi stien til venstre mellom trærne. Her vokser bregner og kjerringrokk, og lyset er nesten magisk under bjørkeløvet.


Og så, plutselig, er vi ute på jordet blant hvitkløver og timotei. Ja, dette er altså timotei, for de som måtte lure. Det høres så flott ut, men det er bare noen grønne strå med et langt, smalt aks i toppen. Og i bakgrunnen ser du dalen her jeg bor. I fjor sommer var det grønt og fagert overalt.

Det går en smal sti gjennom enga -


Og her - her er kjøkkenhagen. Sort plast og fiberduk sparte oss for mye luking.

Her er noe av det vi dyrket i fjor:


Grønnkål - en av mine favoritter.


Masse squash. Squash er virkelig en takknemlig plante.


Noen av dem ble ganske store.


Salat i metervis - i mange farger og fasonger.


Og mangold med flotte røde og gule stilker. Dette var en helt ny grønnsak for meg, og jeg var litt usikker på hva jeg skulle bruke den til.


Diverse urter - og jordskokk. Jordskokken blir fort vekk et par meter høy og får flotte, gule blomster som kan brukes til snitt. Men det er under jorda knollene ligger. Flott, gammel kulturplante som kan brukes i begge ender!


Gresskar - flott å se på, og det blir mye mat. Jeg fikk ikke helt dreisen på gresskar-matlaging i fjor, så det må øves på i år. Gode gresskar-tips mottas med takk!


I det lille veksthuset vokste det tomater - - og små, rare agurker, men dem glemte jeg visst å ta bilde av. De var så utroooolig mye bedre enn dem man kjøper i butikken!


Så grønt og frodig ble det utover sommeren. Og hele tiden var det noe å høste. Svartkål i forgrunnen - det er omtrent det samme som grønnkål.


Og til slutt høstet vi poteter - masse poteter. Jeg har fortsatt noen få igjen - de har holdt seg godt i kjelleren.


Og sånn kunne det se ut på kjøkkenbenken etter en tur i haven. Forskjellige slags kål, urter, salat (i det røde dørslaget) , agurk, squash, tomater, hokkaido-gresskar (det gule), brokkoli, neper, bønner og sukkererter. Senere på sommeren ble det gulrøtter og løk også. Og mye annet, som jeg ikke husker i farten.

Som du sikkert har skjønt, er ikke dette min egen, private kjøkkenhage. Den som har fulgt bloggen her en stund, vet at Annepålandets lille hage er på et par kvadratmeter, med plass til en syrin og et par kaprifoler og verdens minste fontene, det er ikke plass til stort mer enn en gressløktust der.

Nei, dette er en andelshage på en gård i bygda, og jeg var så heldig å få være en av andelshaverne der i fjor. Og i år er det på'n igjen. Jeg gleder meg!


Ha en fin helg!

12 kommentarer:

  1. Så flott! Masse god og sunn mat som man dyrker selv er vel absolutt toppers:)
    Lykke til med hagingen i år også, måtte værgudene stå oss alle hageglade bi.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, og det beste er at alt er økologisk. Krysser fingrene for en fin hagesesong i år også :-)

      Slett
  2. Dette må da være helt perfekt. Glede dere med avlingen!
    Takk for masse fine bilder og inspirasjon.

    SvarSlett
  3. Oj, oj oj vilka fina odlingar du har!! Jag gillar också att odla grönsaker men vi bor i huset för andra året och har inte fått i ordning så fint ännu! Jag är extra avundsjuk på dina jordärstskockor! Har i alla fall kommit igång med sådden och svartkål,broccoli och brysselkål mfl frön är i krukor som ska ut när det blir varmare!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er nok ikke min egen hage, men en andelshage hvor jeg har en andel. Det er bonden på gården som gjør det meste av arbeidet, og så høster vi selv.
      Jordskokkene er det mest lettdyrkede som finnes - du må bare få tak i noen knoller og sette dem i jorden, så ordner resten seg selv :-)

      Slett
  4. JEg stusset litt over størrelsen på hagen, til jeg kom til slutten :) Andelshage er et genialt konsept. Så kjekt med egendyrket.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, veldig kjekt!
      Hehe, tomta vår er på 400 kvadrat - og hus og garasje tar mesteparten av plassen. Hadde ikke blitt plass til mer enn 1 stk gresskar her. Så da måtte vi finne andre løsninger. Jeg er veldig glad for å få være med - det er visst ventelister og veldig populært.

      Slett
  5. Jordärtskockor är inte helt lätta att få tag i här så jag tänkte köpa skockor i grönsaksdisken i vår livsmedelsaffär. Det fungerar nog bra det också. Måste gräva ett nytt land åt dem först.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det burde jo gå bra. La dem ligge lyst og gro litt først, kanskje.
      Og så er det bare å stappe dem i jorda - jordskokk er utrolig lite kravstore. :-)

      Slett
  6. Her var masse gode grønsaker! Gresskar bruker eg å sylte. Skjærer den opp i små biter, koker de møre i søt og krydret eddiklake. Det er veldig godt til middag, bruker det på same måte som sylta rødbeter. Du kan få oppskrift av meg viss du er interresert.

    SvarSlett
  7. Ja det hadde jo vært supert! Kanskje du kan sende den på epost? Adressen står oppe til venstre i bloggen 😄

    SvarSlett