onsdag 1. april 2015

Jeg velger meg april...

Da gikk mars over i historien. Den hadde mye å by på av vær. Det var vær av alle slags slag i mars.


Først var det ordentlig vinter. Fargene var helt borte - alt var hvitt, svart og grått, med et blått lys over det hele. Det var magisk, det vinterlyset. Jeg er temmelig sikker på at det var både tusser og troll bakom de snøtunge granene.


Mars har vært varm i år, flere grader over normalen. Snøen tinte, og vips - så var granene grønne igjen. Merkelig at det kan være de samme trærne. Tinka venter spent på badesesongen.


Det har vært noen fantastiske solnedganger - og tåke, mye tåke, så all utsikten forsvant.


Og så ble det sol! Reneste påskeværet - i mange dager. La oss håpe at finværet ikke er brukt opp før påsken setter inn for fullt. Kaprifolen - hagens store trøst - har allerede begynt å glede seg til sommersesongen.

Og så snødde det litt igjen. Sist torsdag kom det førti cm snø, fullt kaos i trafikken, og vi måkte og måkte i timevis.

Og nå skinner sola igjen. Og snøen smelter igjen. Det er ikke aprilsnarr. Jeg velger meg april!


I min grønne ungdom ble det født flest barn i april. Ja, første april var visst den dagen i året med flest fødselsdager. Det hadde sammenheng med midtsommer, fellesferie og lange, lyse sommernetter, fikk vi høre. Jeg vet ikke om folk var mer fruktbare om sommeren, men de var i hvert fall mer opplagt. Nutildags blir det født flest barn om sommeren, frem mot 1. september, hørte jeg nylig på nyhetene. Men det har ingen naturlig, biologisk forklaring - det er barnehageinntaket som styrer. Barn født før 1. september er nemlig garantert barnehageplass - mens slengerne som kommer utpå høstparten er mer prisgitt tilfeldighetene. Jaja, verden går fremover, og jeg avslutter med et dikt - av Bjørnstjerne Bjørnson i anledning dagen.

Jeg velger meg april
I den det gamle faller,
i den det ny får feste;
det volder litt rabalder,-
dog fred er ei det beste,
men at man noe vil.

Jeg velger meg april,
fordi den stormer, feier,
fordi den smiler, smelter,
fordi den evner eier,
fordi den krefter velter,-
i den blir somren til!

Ha en fortsatt fin påske! Måtte solen skinne på oss alle!



5 kommentarer:

  1. Foreløpig har været vært bra, i alle fall til mitt bruk. Sola titter fram, litt vind slik at klærne jeg vasker kan tørke ute. Ingen skigåing for mitt vedkommende i år, men får glede meg over det jeg kan klare med et svakt håndledd.

    Riktig god påske til deg og dine! Vi venter besøk av yngste datter....

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Det diktet er så fint! Og april er fin, veldig fin i forhold til lunefulle mars.
    Jeg rakk akkurat å bli et april-barn og selv om mai er en helt ok måned, er jeg fornøyd med det.
    God påske!

    SvarSlett
  3. Herlige bilder, vær er jo vakkert uansett. Kanskje jeg tvilte noe i dag tidlig, da alt var blitt svart hvitt i løpet av natta. Har vært tette byger i dag, men likevel tegn til vår. Det smelter en del p.g.a. dagtemperaturen. Jeg skal nyte dagene, du også? Vi skal visst få et ørlite besøk av solen imorra. Så da er det bare å glede seg. Håper dagene dine blir fine.

    SvarSlett
  4. Flotte bilder, spesielt hestehovene. :o) Håper det ikke blir fullt så mye vær i april, ihvertfall ikke mer snø!
    Ha en super påske!

    SvarSlett
  5. I morges vi hadde 5 cm snø :-))) Så er det... våren kommer... igjen :-)))
    Ha en riktig god påske. Klem Viola

    SvarSlett