tirsdag 29. september 2015

Byguiden...


- Noen har glemt sekken sin, tenkte jeg da jeg ruslet bortover Sofienberggata på Grünerløkka. På trappa stod en blå Kånken - du vet, denne lille, svenske sekken som sitter på så mange rygger, særlig i Oslo.


Men nei. Det var en installasjon, en slags skulptur, som stod der på trappa til Hauges Minde - den lyse bygården rett nedenfor Olaf Ryes plass.


Mens Kånken-sekker flest er lagd av nylon, var denne støpt i bronse. Men den så sannelig ekte ut! Steinen oppi er fra Galdhøpiggen.


Skulpturen, eller installasjonen, er lagd av Anna Daniell. Du kan lese mer om den her.
"En bit av Galdhøpiggen midt i byen er en invitasjon til å tenke over forholdet mellom by og natur, ikke minst folks personlige forhold til natur og opplevelser fra fjellet", står det blant annet å lese.

Den har stått der noen år nå, den blå Kånken-sekken. Jeg legger merke til den hver gang jeg rusler forbi. Jeg syns den er så fin :-)

Ha en god dag!

2 kommentarer:

  1. Noe så fantastisk bra! Hahaha. Artig.

    SvarSlett
  2. Jeg hadde nok gått fem på også! Så utrolig kreativt!

    God tirsdag fra Ingunn

    SvarSlett