lørdag 23. april 2011

Te-testeren har ordet...

En gang så jeg på "Tinas Kök" med den svenske TV-kokken Tina Nordström. Tema var en undersøkelse om svenske matvaner, deriblant hva svensker spiser til middag. Det var en liste med de fem vanligste svenske middagene. Én av rettene, om det kan kalles en rett - det er vel å overdrive litt, var spagetti med ketchup. Jeg husker ikke hva de fire andre var, men spagetti med ketchup glemmer jeg ikke - er det virkelig noen som spiser det?? Tina var helt enig med meg - hun så alvorlig rett inn i kamera og sa strengt: "Det får ni inte eta!"

Det samme vil jeg si om te - selv om jeg ikke er like streng som Tina. Folk må jo få gjøre som de vil såklart, men gul lipton posete i store krus, med melk og sukker og kanskje en dært syntetisk sitronsaft fra en plastflaske, eller suketter - folkens, det bør dere ikke drikke! Livet er for kort til å drikke sånt skvip - syns jeg da. Nei, te skal nytes fra kanne, i rolig tempo, den bør ikke trekke for lenge, og den skal sjelden være glohet. Nytes, glem ikke det.


Det er ingen hemmelighet at jeg foretrekker te i løsvekt fremfor posete. Likevel meldte jeg meg som testsmaker da Pukka etterlyste bloggere som vil være med på leken. For jeg hadde falt for de fine og fargerike Pukka-eskene i en butikk, og blitt positivt (eller var det pose-tivt?) overrasket. Denne teen var absolutt ikke så verst! Og nysgjerrig som jeg er osv.


Jeg fikk tilsendt en konvolutt full av teposer i alle regnbuens farger, og nå har jeg smakt meg gjennom hele fargespekteret.

Dessverre fikk jeg bare posene, uten esker, i posten. For eskene er så fine! De fortjener nærmere studium. Dessuten står det mer om den enkelte teen på eskene, såvidt jeg husker. Jeg fikk 14 ulike sorter å smake på - én til to poser av hver. Strengt tatt ville det vært lettere å prøvesmakt bare noen få sorter, fire-fem kanskje, og flere av hver enkelt. For man trenger å smake flere ganger for å gjøre seg opp et inntrykk, og jeg husker ikke hver enkelt te nå etterpå.


Summa sumarum er Pukka-teene absolutt godkjent. De er et godt valg for folk i farta som foretrekker teposer fremfor løsvekt. Blant de bedre poseteene, vil jeg si. Dessuten er teen økologisk, inneholder kun naturlige ingredienser og er koffeinfri. Og utvalget er stort og variert. Jeg er som sagt litt forvirret av å smake på fjorten ulike sorter i en jafs, men noen favoritter peker seg ut. Detox (lyseblå pose) hadde jeg smakt på fra før, den er for eksempel en god start på dagen, og mye bedre enn andre detox-teer jeg har smakt. Relax (orange pose) er også god - men er det ikke litt ulogisk å ha en avslappende te i orange innpakning? Orange er jo nettopp en oppkvikkende energi-farge...? Jeg spørger helst, mitt kall er ei at svare, heldigvis... Den røde Revitalize er også god. Nå vet jeg ikke riktig om jeg ble spesielt mye relaxed eller revitalized av å drikke disse, men en kopp eller to er litt snøtt for å finne det ut. Gode var de i hvert fall. Jeg ble også begeistret for Black Spiced Chai (burgunderrød). Jeg er glad i chai, og denne var god. Lemongrass & Ginger (lysegrønn) var frisk og fin. Den rene grønne teen, Green Tea, og mynteteen, Three Mint (begge i grønne poser) var derimot litt slappe, etter min mening, med lite personlighet - jeg har smakt bedre. Og enda var det flere, men det er vanskelig å huske detaljer. Alle var gode, flere veldig gode.

Med så stort utvalg, er det ikke vanskelig å finne seg en favoritt eller to eller tre. Og det blir stadig lettere å få tak i teen - jeg ser den stadig i hyllene på nye steder. Prisen varierer en del, fra 65 kroner og helt ned til 49, faktisk. Da får man valuta for pengene. (Teen til 49 kroner så jeg i en helsekostbutikk i Lillestrøm, husker dessverre ikke navnet. Forøvrig la jeg merke til at teene på nettsiden deres kun kostet £2.09).


Så takk for smaken, Pukka, dette var gøy!

Ønsker deg en fortsatt fin dag - en perfekt dag for en god kopp te!
(Alle dager er forresten en perfekt dag for en kopp te - eller flere...).

5 kommentarer:

  1. Lipton drikker jeg ikke, men Twinings synes jeg faktisk har noen posete som funker. Solbær og firerødefrukter funker finfint, uten sukker. Yogi-te med rooibush er for tiden veldig god, synes jeg, og der kommer det med visdomsord (med alskens selvfølgeligheter)

    SvarSlett
  2. Lipton-te kommer ikke inn i huset her, og spagetti med ketchup får ingen spise heller. Så her er det strengt ;)

    Spennende og litt forvirrende med så mange Pukka-teer. Har bare prøvd den turkise og den var god. Ellers er jeg veldig glad i mynte-te og nå tror jeg jeg skal lage meg det. Ble så inspirert av innlegget ditt. Ha en fortsatt fin påske! :)

    SvarSlett
  3. Den gule liptonblandingen du beskriver var i mange år mitt skrekk og gru. Etter å ha blitt pådyttet denne "eventyrblandingen" orket jeg ikke te på veldig lenge. Trodde liksom det måtte smake sånn. Heldigvis kom jeg på bedre tanker etter ei god venninne sine overtaleleser og nå er det aldri en dag uten te. Nå ja, flere te-kopper, helst. Masse forskjellig. Urter, grønn te, litt svart med smak. Ja, det blir en del. Men ikke gul lipton. Og kunstig sitrondråper, fysj, at det går ann å finne på å lure folk med sånt skvip.
    Da spiser jeg heller spagetti med ketchup :) Men for å være helt ærlig, jeg spiser ikke det heller :D

    God påskeinnspurt!

    SvarSlett
  4. Nej hvor pudsigt. Jeg lagde maerke til tepakken i dag, da jeg snuppede en kop "mint tea" og taenkte at jeg lige skulle have det firma undersoegt, for teen var bare rigtig god - den var fra Pukka! :)

    SvarSlett
  5. Fint å lese om dine erfaringer. boksene i seg selv er flotte. Skal prøves.
    ønsker deg en fin påskedag videre
    /myr

    SvarSlett