fredag 21. januar 2011

Stolt...

Dattera hadde registrert at det er selbuvinter i år - hos flere av de store motehusene, hos D&G for eksempel.
Så da lærte hun seg å strikke selbuvotter. Selbuvotter må en ekte nordmann ha, og hennes ble så fine, ikke rart jeg er en stolt mamma:
Hun er selvlært selbustrikker - jeg lånte bare bort strikkepinnene jeg. Strikket i Daletta, som er et ypperlig garn til selbuvotter, på pinner nummer 3. (Jeg ser forresten at Dale kaller Daletta for Worsted på nettsidene sine, men det må jo være feil - det må i tilfelle være med dobbelt tråd... ).
Mønsteret fant hun etter å ha lett litt rundt på Ravelry - det var ingen oppskrift, så hun tegnet av på ruteark. Det ble et kjempesvært ruteark.  Det må vel være disse vottene det - flott mønster!


Rosemønsteret er flott, trådspenningen er perfekt, fargene er friske og fine - og vottene har perfekt passform og deilig og lang vrangbord mot vinterkulda. Kjekt å ha når man bor på et kaldt sted i et kaldt land. Jeg synes de ble skikkelig fine!

Ha en flott lørdag!

20 kommentarer:

  1. Nydelige fine og flotte farger.....en flink datter og ikke rart mammaen er stolt

    Ønsker deg en fin helg

    SvarSlett
  2. Wow, kjempefine votter! Du har all grunn til å være stolt, og det har dattera di også!

    SvarSlett
  3. Jättefina vantar!
    Fortsätter jag att läsa din blogg ska du se att jag snart börjar sticka igen - så inspirerande!
    Margaretha

    SvarSlett
  4. Vottene ble skikkelig fine! Så flink hun er. Ha en god helg!

    SvarSlett
  5. Hei!! Det er så utrolig hyggelig når barna fatter interesse for sine egne hobbyer..... Hun har vært kjempeflink!! Bare det å tegne av mønsteret tyder på tiltakslyst!! Jeg har 3 døtre, og de to eldste har blitt påvirket av meg, uten at jeg har mast på det. Den eldste syr lapper, men hun også har strikket sælbu- med telefonhjelp fra meg. Den mellomste satt å strikket sjal, ganske komplisert, helt av seg selv!! Jeg synes det er kjempehyggelig!! Hils henne å si hun er kjempeflink!! AnneK:-)

    SvarSlett
  6. Visst ble de fine. Skikkelig flotte ble de. Så der er nok dine gener på vandring mot fremtiden. :) Jeg fikk nesten litt lyst til å strikke selbuvotter selv. Jeg ser det i Highstreet-butikkene her. Det er "selbu"mønster på alt som er for tiden. Skjønt de har en tendens til å kalle det Fair Island knitting.

    Håper du (og dine) får en super helg.

    SvarSlett
  7. Så flotte! -og det er bare så artig at de unge tar opp "arven" og fører tradisjonene videre:)
    Klem og god helg fra meg:D

    SvarSlett
  8. Virkelig flink datter og fine votter.

    SvarSlett
  9. Jättefina vantar! Ni kan verkligen vara stolta!

    SvarSlett
  10. Underbara vantar.Färgerna ser jag i tidig morgon när snön och morgonhimmeln möts.

    SvarSlett
  11. Du KAN være stolt! Kjempeflotte votter!

    SvarSlett
  12. Jeg skjønner at du er stolt, for de vottene var jo bare kjempe fine;)

    SvarSlett
  13. Du har godt grunn til å være stolt for vottene var kjempefine. Nydelige farger også.
    God helg!

    SvarSlett
  14. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  15. Kjempe fine! All grunn til å være stolt!!Det var virkelig et flott mønster også.

    SvarSlett
  16. Aldeles nydelige , meget nydelige endda :-)

    SvarSlett
  17. Enig med deg - disse var flotte og du har all grunn til å være stolt mor. Hun har nok arvet noe der :-)

    - og du: finn frem symaskina i ny og ne :-) Det er en artig avveksling fra strikking innimellom, og like mye inspirasjon å hente på nett og blogger innen den sjangeren :-)

    Fortsatt god helg!

    SvarSlett
  18. Jammen ikke rart du er stolt. Vottene ble nydelige.

    SvarSlett
  19. Skjønner godt du er stolt. Kjempeflotte, både mønster, fargevalg og utførelse. Har litt selbudilla selv. Holder på med selbuvotter og har allerede et par ferdig.

    SvarSlett